niedziela, 26 lutego 2012

Tutorial: Jak zrobić serwetę na drutach metodą Magic Loop

Kiedy Babcia opowiadała mi o metodzie robienia serwet na drutach (o których pisałam wczoraj klik) z użyciem 5 drutów pończoszniczych wiedziałam, że ta metoda to nie dla mnie. 5 drutów w jednym czasie w użyciu to dla mnie o 3 za dużo :) W moich rękach te druty żyją własnym życiem i nijak nie możemy się dogadać:)

Ale serwety nie dawały mi spokoju...i siedząc z kawą w jednej ręce, a drugą przerzucając kartki Babcinego zeszytu nagle mnie olśniło: metoda magic loop. Skoro skarpetki standardowo robione na okrągło przy pomocy 5 drutów, da się zrobić na dwóch z żyłką metodą magic loop to i przecież serwetę MUSI się tak dać zrobić...Złapałam za druty i po chwili prawie mi urosły z dumy skrzydła...pomysł genialny, serwetka powstaje:) Pewnie się zaraz okaże, że taka metoda robienia serwet to nic odkrywczego, ale dla mnie początkującej w tychże serwetach to jak samodzielne wyjście z ciemności na pełne słońce :D Chociaż szczerze mówiąc szukając w sieci informacji nt. metod robienia serwet na drutach nigdzie nie natknęłam się na sposób robienia serwet inny niż ta z użyciem 5 drutów (wszędzie idą w zaprte, że koniecznie 5 drutów i basta), więc tym bardziej "moje odkrycie robótkowej Ameryki" przyniosło mi wiele osobistej satysfakcji :)

I dla wszystkich zainteresowanych zrobiłam mały tutorial o robieniu serwet na drutach metodą magic loop :) Oparłam go na wzorze z zeszytu Babci za jej pełną zgodą i przyzwoleniem na publikację wzoru :).

Na warsztat wskoczyła serweta "Mała spiralka".

Potrzebne będą:
a) kordonek (w moim przypadku Maxi),
b) druty na żyłce (ja wzięłam nr 3, mniejszych niestety nie posiadam póki co:)),
c) cierpliowść i dobre chęci ;)
1. W zeszycie wzory są przedstawione opisowo:


2. Mnie osobiście wygodniej czyta się schematy, więc przerobiłam powyższy opis na schemat:


3. We wzorze jest napisane, że początek to 8 oczek:
4. Te 8 oczek mamy rozłożyć na 4 druty. W metodzie magic loop robimy na dwóch drutach z żyłką, więc rozłożyłam po 4 oczka na każdym:

Jeśli we wzorze jest np. powiedziane, że początek to 9 oczek i 3 druty, to nie ma problemu, bo rozkładamy to jako 6 oczek na jednym drucie i 3 na drugim.

5. W pierwszym okrążeniu, które zrobiłam nie korzystam jeszcze ze wzoru. Roboczo nazywam go okrążeniem "0", gdzie robię same prawe, aby zamknąć oczka w kółko:

Warto dodać, że we wzorach, gdzie w pierwszym okrążeniu są same prawe bez jakichkolwiek narzutów, tego okrążenia "0" nie trzeba wykonywać.

6. A potem lecimy dalej zgodnie ze wzorem, pamiętając, że na naszym jednym drucie mamy oczka z 2 drutów pończoszniczych. Skoro wg wzoru w pierwszym okrążeniu mamy oczko prawe i narzut, to już wiemy, że powtórzeń wzoru na całym obwodzie serwetki będzie 8, czyli w przypadku korzystania z metody magic loop mamy po 4 powtórzenia wzoru na każdym drucie.


I powoli przyrasta serwetki na drutach:


7. Żeby zobaczyć efekt naszej pracy wystarczy wetknąć marker na żyłkę w miejscu gdzie mamy ją wyciągniętą w magic loop i całość przesunąć na żyłkę, aby naszym oczom ukazał się taki oto widok:

Aby powrócić do dziergania w miejscu naszego markera wyciągamy ponownie żyłkę i lecimy dalej zgodnie ze wzorem :)
8. W naszej serwetce mamy 28 rzędów (27 rozpisanych na schemacie + 28 okrążenie samymi prawymi jak wszystkie parzyste rzędy). Po 28 okrążeniu możemy przystapić do zamykania oczek (punkt 9.). Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby robić dalej, bo jak wynika ze schematu możemy dziergać serwetkę powiększając wzór (patrząć na wzór łatwo wywnioskować jak będą wyglądać kolejne okrążenia) i dopasować rozmiar serwetki według własnego uznania.
9. Zakończenie to 12/3 - oznacza to, że bierzemy szydełko do ręki i ostatnie okrążenie zamykające wykonujemy tymże szydełkiem następująco: 3 oczka przerabiamy razem, 12 oczek łańcuszka, 3 oczka razem i tak do końca.

Mam nadzieję, że tutorial okaże się pomocny :) Ja osobiście jestem oczarowana pięknem serwet na drutach. Są takie misterne i delikatne. Przekopałam swoje zbiory książkowo-gazetowe i na "wierzch" wyłożyłam wszystko co dotyczy właśnie serwet. Kolejny rozdział na blogu pt. "serwety na drutach" uważam oficjalnie za otwarty :)

Jeśli skorzystacie z tutoriala będzie mi niezmiernie miło za informację o tym, bo z przyjemnością popodziwiam serwetkę na drutach pt. "Mała spiralka" w Waszym wykonaniu. To jak? Kto robi ze mną serwetkę?

Moja serwetka już prawie na ukończeniu, potem tylko blokowanie i prezentacja. "Mała spiralka" trafi w ręce Babci, aby cieszyła jej oczy.

19 komentarzy:

  1. ach nie... no zazdroszcze! dzieki za prezentacje, dla mnie i tak "czarna magia", ale efekt???!!! wspanialy!

    OdpowiedzUsuń
  2. Odkąd złapałam do rąk druty z żyłką nigdy nie użyłam innych, czy to do swetrów , serwetek , rękawiczek czy ostatnio skarpetek. Robię na drutach ...ups... ponad 30 lat i na żyłkach robię wszystko. Niedawno dowiedziałam się, że robię metodą Magic Loop... hahaha pozdrawiam Beata

    OdpowiedzUsuń
  3. P.S.Serwety na drutach są piękne, ale wymagają dużo skupienia i uwagi - nie można ich robić 10 minut i rzucać w kąt. Tym bardziej popularyzowanie tej techniki jest godne uwagi. Pozdrawiam Beata

    OdpowiedzUsuń
  4. Taka babcia to skarb, pozdrawiam babcie serdecznie :)
    Moja przygoda z drutami zaczęła się na lekcjach w szkole podstawowej. W 5 klasie na pracach ręcznych zrobiłam szalik. Później długo, długo nic. Gdy wyszłam za mąż zrobiłam ciepłe skarpetki mężowi (jest leśnikiem więc pracował w terenie). A skarpetki robiła mama więc powtórzyłam to co widziałam. Następny był sweterek dla 3-letniego synka. I znowu długo długo nic aż przeszłam na wcześniejszą emeryturę. I to co na emeryturze to już jest na moim blogu.
    Urodziłam się ze zdolnościami manualnymi i dość łatwo przychodzi mi nauczenie się różnych technik robótkowych.
    Serwety, skarpety, sweterki bez szwów robię na drutach z żyłką. A skąd to znam?..nie wiem, pewnie gdzieś widziałam :)

    Pozdrawiam i życzę owocnego drutowania.

    OdpowiedzUsuń
  5. No popatrz a ostatnio babcia dała mi duty na żyłce i zastanawiałam sie jak zaczać...?a tu u ciebie taki kurs///może się skusze bo efekt imponujący!!!!pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedy czytałam Twoje dwa ostanie wpisy, to jeszcze raz sobie uświadomiłam,ile ja sama zawdzięczam mojej Babci, bo na drutach to ona uczyła mnie robić i wytrzymywała moje wściekanie się, że mi nie wychodzi, bo oczka za ścisłe. Z resztą nie tylko mnie nauczyła, jak się trzyma druty w łapach.

    OdpowiedzUsuń
  7. I centri lavorati a maglia sono bellissimi, ho imparato da una zia, in passato ne ho fatti diversi.
    Un abbraccio

    OdpowiedzUsuń
  8. niedawno zrobiłam swoją pierwszą serwetkę na drutach, zaczęłam zgodnie z instrukcją na 5 drutach ale jak po raz n-ty musiałam je zbierać z podłogi pomyślałam, że muszę wymyślić inny sposób, i zaczęłam magic loopem. i to był strzał w 10, zapraszam do obejrzenia mojej serwetki http://robotkowykacikkasi.blogspot.com/2012/02/32-serwetka.html
    a z twojego wzoru chętnie skorzystam ale muszę skończyć kwadratową serwetę, którą teraz robię

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam, po pierwsze dziękuje za tutorial, po drugie rozpędziłam się robię obrus. Jestem bardzo zadowolona, opis jest czytelny, łatwy. Bardzo dziękuję za pomoc Ewa

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak strasznie zazdroszczę! moim marzeniem jest nauczyc się dziergać serwety!
    jak się do tego zabrać

    OdpowiedzUsuń
  11. dziekuje za opis,slicznie robisz .pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za opis, wykorzystałam go i stworzyłam pierwszą drucianą pracę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. świetnie wychodzi Ci ta serweta:) ja już kilka takich zrobiłam, pozdrawiam Dora

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo dziękuję za opis serwetka się zaczęła robić :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam serdecznie!Własnie zaczęłam taką serwetkę robic z pani pomocą,lecz proszę mi napisac czy kazdy rząd trzeba zaczynac od początku na drucie czy przerabiac jak leci dalej z pierwszego druta na drugi ,proszę o podpowiedz.Dziękuję i pozdrawiam z Niemiec:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nareszcie KTOŚ mi wyjaśnił,jak to się robi.Dziękuję.Mimoza

    OdpowiedzUsuń
  17. świetnie wytłumaczone! mam jednak jedno pytanie, jaką łączną długość mają druty+żyłka na jakich robiłaś tę serwetkę? (jedyne jakie posiadam to druty o łącznej długości 80 cm i nie wiem czy się nadają). pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Kochana, zycie mi Pani ratuje. Cztery razy zaczynalam na 5-ciu drutach. ROZPACZ i MASAKRA. Wczoraj znowu sprulam bo zgubilam oczko. Plakac mi sie chcialo i porzucilam mysl o serwecie. Dzisiaj sprobuje Pani metoda.

    OdpowiedzUsuń